Saturday, September 27, 2008

Hujan.. rahmat atau azab ??

persekitaran masjid Taman Jasmin


Alhamdulillah jumaat lepas ana sempat menunaikan solat Jumaat di masjid Taman Jasmin, Kajang. Apa yang ana ini kongsikan ialah hari tu hujan turun dengan lebatnya. Sehinggakan suara sendiri pun takdapat nak dengar.

Keadaan yang berlaku ini membuatkan ana terfikir sesuatu.. Biasanya kalau hari yang tak hujan, sejurus selepas imam memberi salam, hampir separuh daripada jemaah yang hadir, akan bergegas pulang tanpa sempat menadah tangan memohon doa. Tapi hari tu, para jemaah terpaksa menunggu hampir 1 jam, barulah hujan mula reda. Apa yang istimewanya hari tu, semua jemaah sempat berdoa bersama-sama, ada yang dapat menghabiskan 1 juzu' tilawah al-Qur'an dan ada yang sempat bersembang-sembang dengan sahabat2 lain.

Tapi dari satu sudut yang lain, bagi ana la, hujan ni juga merupakan satu azab yang secara zahirnya simple je, " ala.. hujan je.. bukan ape... " tapi ia memberikan kesan yang sangat besar kepada setiap makhluq Allah di muka bumi ini. Sampaikan segelintir pelajar sekolah terpaksa tiba lambat di sekolah. Banyak lagi perkara yang tidak dapat dilaksanakan jika hujan turun. Subhanallah.. betapa hebatnya Allah dan betapa lemahnya kita selaku hambaNya. Mari kita muhasabah..

0 comments: