Tuesday, November 18, 2008

Program Cuti Sekolah..

Alhamdulillah hujung minggu lepas, ana telah pun mengikuti program yang diberi nama Boyz 2 Men anjuran Kelab Remaja Isma daerah Hulu Langat. Program ini dijalankan di Kem Herba, Sg Congkak. Tak silap ana peserta putera dalam 44 orang. Ana ditugaskan sebagai fasilitator.

Kem ini bermula pada hari Jumaat malam dan berakhir pada petang hari Ahad. Pelbagai xtvt outdoor dijalankan di sini. Antaranya xtvt yang diberi nama : Lipan , Minesfield , Tarik tali 3 arah dan bermacam² lagi. Pada waktu petang ( hari sabtu ) , hujan turun dengan lebat, jadi xtvt di luar xdapat dilaksanakan. Dengan itu, xtvt ditukarkan ke indoor. Terdapat tayangan tentang keunggulan Islam.xtvt : lipan..

Kemudian pada waktu malam, kami menikmati dinner kami iaitu BBQ dan TomYam. Setelah selesai makan, ada trecking la pulak.. memang agak mencabar sbb perut masing² tengah penuh. Sejam selepas trecking, ada xtvt night walk. Ana ditugaskan untuk menjaga salah satu checkpoint. Mula² ana cuba untuk latih keberanian adik² ni.. tapi ada satu masalah yang menyebabkan adik² xdapat menjalani night walk dengan penuh penghayatan. Masalah itu ialah ada seorang penduduk di situ pasang lagu dangdut kuat² malam tu. Jadi adik² yg lalu kat kawasan tu, tak feeling la.. jadi feeling lain pulak.

sempat main camera time jaga checkpoint..

Esok harinya, ada xtvt survivor.. di mana adik² diajar cara memasak telur tanpa menggunakan kuali ataupun yg sama waktu dengannya. Ada yg berjaya masak dn ada yang gagal. Selepas itu, adik² dibenarkan untuk mandi-manda.. Dan ana ada berkenalan dengan seorang adik tu.

" nama adik ni sape ?? " tanya ana

" nama saya Hambali.. " jwb adik tu


" tau ke sape Hambali tu " ana tanya dia balik

" tahu.. dia imam kan? " jwb Hambali

" Ada abg tak ? "

" ada.. abg kembar saya tu nama dia Shafie.. dan sorang lagi nama dia
Ghazali.. " terang Hambali..

" Maliki dan Hanafi ada tak ?? " tanya ana

" Oh, tade bang.. "

Jadi itulah satu yang ana rasa agak kagum sbb dapt jumpa adik beradik yang diberi nama sempena Imam Mazhab² Islam.
ni dia adik Hambali tu..

Oleh itu, ana amat galakkan program² sebegini rupa supaya adik² remaja kita dan rakan sebaya kita sendiri dapat memanfaatkan masa cuti mereka dengan perkara yang mendatangkan faedah dan membentuk peribadi Muslim.

0 comments: