Saturday, January 10, 2009

Kembara Intisar Kajang..




Alhamdulillah akhir tahun lepas, lebih kurang dalam 6 hari, kami ( Intisar ) telah mengadakan Jaulah ke Terengganu dan Kelantan. Bagi ana, jaulah ini banyak memberi kesan kepada ana.

Kalau dalam sirah para Sahabat, Saidina Umar Al-Khatab menyuruh para sahabat yang lain bermusafir bersama supaya saling kenal-mengenal antara satu sama lain.

Kami telah berjumpa dengan ramai Qudama' dalam Dakwah. Ini adalah penting untuk mendapatkan nasihat2 dan pengalaman dari generasi awal supaya kita ( pemuda ) tidak mengulangi kesilapan mereka dan berusaha menjadi lebih baik.



bersama dengan Ust Zawawi Ali

Kami telah menziarahi seramai 7 orang tokoh dakwah. Ada yang terlibat dalam politik, ada yang terlibat dalam keusahawanan dan bermacam2 bidang lagi. Kami juga ada melawat tempat2 yang menarik di Terengganu seperti Taman Tamadun Islam dan Masjid Kristal. Kami sempat bersolat subuh di masjid di Pulau Melaka. Dapat jugak bersalaman dengan Tok Guru Nik Aziz.







Dalam jaulah ini, kami mempunyai slot bersama dengan KreAm ( Kelab Remaja Aman ) bertempat di Sekolah Menengah Islam Aman di Kota Bahru. Kami mengisi slot itu dengan pengisian, nasyid dan games.




ana sampaikan sedikit tazkirah..


Akhir kalam, tiada orang yang sempurna dalam dunia ini kecuali Rasulullah s.a.w dan kebanyakkan dari kita selalunya melihat seseorang itu dari sudut keburukan dan kelemahan. Lalu kita kata yang si fulan ni suka lakukan perkara sekian2.. dan akhirnya orang lain juga akan memandang si fulan sebegitu rupa. Bagi ana, ia adalah satu perkara yang salah. Kita sepatutnya memandang kebaikan seseorang itu supaya kita boleh ambil manfaat darinya.


Mungkinlah ada segelintir yang akan kata " saya tengok kesalahan dia supaya saya tak buat salah macam mana yang dia buat " Namun secara halus, bila kita lihat si fulan, kita akan teringat kesalahannya. Wallahu 'alam.. Bagi ana, semua ini tidaklah muktamad kerana kadang2 dalam keadaan tertentu, lebih banyak maslahat untuk kita nilai seseorang itu dengan kelemahannya.

0 comments: