Sunday, April 5, 2009

Asif.. Lama xupdate

Alhamdulillah, masuk hari ni, dah genap sebulan ana berada di Kelantan. Satu pengalaman baru bagi ana. Berada di medan yang baru.. bersama mereka yang baru ku kenali.. dan menempuh satu cabaran yang baru..

Kolej Jaiputra.. nama asalnya Jaipetra.. Rupa2nya terdapat beberapa orang guru ana masa di Hira' dulu, adalah lepasan kolej ini. Cth, Muallimah Nordina, Muallimah Ummu Khadijah, Muallimah Aniza Arbain dan Muallimah Norwardah Opir.

Kolej ini terletak berhampiran Pantai Cahaya Bulan ( PCB ) . Kalau di Hira' dulu dekat jugak dengan pantai.. Pantai Remis. Tapi malangnya kedua-dua pantai ini tidak selamat untuk kita bermandi-manda. Tetapi ini suatu peluang untuk ana menikmati keindahan alam milik Allah ini.
Hatta mereka yang putus cinta ataupun ada masalah dengan couple masing2 pun, pergi ke tepi pantai untuk menenangkan diri.. Kenapa ye ?? Apa kaitannya kita tengok pantai dengan ketenangan diri ??

Bagi ana, pantai itu merupakan salah satu daripada makhluq Allah yang tidak pernah ingkar padaNya. Bila kita renung ombak pantai yang beralun-alun itu, kita bandingkan dengan diri kita. Kita yang kerdil ini selalu melanggar suruhan Allah. Padahal besar manakah kita nak dibandingkan dengan pantai ?? Renung2kan.

Di sini, ana cuba berpeluang mempelajari bahasa Kmyer iaitu bahasa rasmi Kemboja. Ana juga sedang belajar bahasa Thailand. Kebetulan pelajar2 dari Thailand sedang berkursus di Jaiputra selama 3 minggu. Walaupun begitu, ana hanya belajar pada pertuturan bukan pada penulisan.

Wallahu 'alam. Ana mohon maaf kerana tak dapat update blog slalu kerana jarang2 skali dapat berjumpa dengan komputer yang boleh online. Doakan ana thabat atas jalan.

Firman Allah swt :
"Dan sejahteralah bagi mereka yang mengikuti jalan hidayah"

1 comments:

haidar said...

salam akhi..kat klantan dah ye..pepatah melayu ade ckp.."kalau takut dilanda ombak jgn berumah di tepi pantai"

insyaAllah..moga terus thabat..jgn lupa doakan ana n sahabat2 lain juga..