Saturday, October 10, 2009

Kembara Yaman


Pertama kalinya ana minta maaf sebab lama tak update blog ni kerana di Yaman ni ana belum ada kesempatan untuk online… Mungkin ana akan kongsikan beberapa pengalaman ana berhijrah dan seterusnya bermukim di Yaman.

Pada 28hb September yang lalu, ana bertolak ke KLIA bersama keluarga pada pukul 9.30 mlm. Setibanya di KLIA, ada beberapa orang kawan ana yang telah sampai.. Kami diberi taklimat ringkas untuk memperbetulkan niat kami dan mengenai apa yang perlu kami lakukan setibanya di Yaman nanti. Jam 0115, kami berpisah dengan keluarga kami..

Yamaniyyun...

Setelah hampir 8 jam berada di dalam penerbangan, ana ditransitkan di Doha selama 3 jam.. di situ sangat sesak.. Kemudian, ana meneruskan penerbangan kedua dari Doha ke San’a.. ibu negara Yaman.. Bila sampai di San’a, ada sedikit masalah dengan pihak Airport, kami ditahan selama sejam lebih.. pasport kami diambil..


setelah sampai di San'a

Selepas itu, kami bertolak dari Airport ke rumah sewa.. Semasa dlm perjalanan, kami semua terkejut.. macam culture shock.. Suasana orang2 Yaman memandu.. dengan keadaan yang terik tapi anginnya sangat sejuk.. setibanya di rumah, kami makan2.. dan berehat… Ana masih tidak biasa dengan cuaca dan masa di Yaman.. Hidung mula selesema kuat… 2 biji Panadol menjadi penawar..



Beberapa hari kemudian, kami dibawa melawat Jamiatul Iman.. Universiti Al-Iman yang berdekatan dengan rumah kami. Universiti wakaf yang diketuai oleh Ash-Sheikh Abdul Majid Aziz Az-Zindani ini begitu luas.. Semua makanan, asrama dan yuran pengajian adalah percuma..



di Jamiatul Iman


Kat sini, Ana juga sempat merasai keadaan rumah terbuka Hari Raya bagi mereka yang berada di perantauan.. dapat la nak rasa nasi impit, sate, mee kari dan mee sup.. dapat la jugak dengar lagu raya Malaysia...Antara nasi yang terfamous di San’a ni ialah Nasi Mandi.. memang nama dia camtu.. sedap la.. nasi dengan daging kambing..




jamuan raya di Yaman..

Setakat ni pembelajaran ana di sini belum bermula.. Cuma dalam proses membiasakan diri dengan budaya,bahasa,makanan dan cuaca di sini.. Apa yang penting bagi ana ialah kekuatan dalaman dan semangat yang tinggi untuk sabar dan tabah belajar di negara orang.. di samping berjauhan dengan keluarga tersayang.. Wallahu ‘alam..


Uhibbukum fillah… insya Allah, panjang umur, ada kesempatan, kita jumpa lagi… Ilal liqa’..

0 comments: