Sunday, November 22, 2009

Ketaatan kerana cinta..


Ketika Nabi Ibrahim a.s. membawa isteri dan anaknya, iaitu Hajar dan Ismail a.s. (yang masih menyusu) ke Makkah, Nabi Ibrahim a.s. meninggalkan mereka berdua di sebuah rumah (bukan macam rumah sekarang) di bawah pokok yang besar. Tiada seorang manusia pun di Makkah, tiada sumber air, Nabi Ibrahim a.s. meninggalkan sedikit kurma dan air untuk mereka berdua.

Kemudian Nabi Ibrahim a.s. pergi ke tempat lain (dikatakan ke Palestin), maka Hajar ingin mengikutnya.. Hajar berkata :

“ Wahai Ibrahim, ke mana kamu nak pergi dan tinggalkan kami di lembah ini yang tiada manusia dan tiada apa-apa ?? “

Hajar mengulangi pertanyaannya beberapa kali namun Nabi Ibrahim a.s. tidak pun menoleh kepadanya. Maka Hajar bertanya lagi :

“ Adakah Allah memerintahkan kamu perkara ini ?? “

“ Benar ” jawab Nabi Ibrahim a.s.

“ Kalau begitu, ini tidak merugikan kami ”

Maka Nabi Ibrahim a.s. meninggalkan isteri tersayang dan anaknya yang masih kecil di sebuah lembah yang tidak terdapat apa-apa kehidupan. Setelah terpancutnya telaga zamzam, maka bermulalah kehidupan di lembah itu. Kemudian datanglah orang-orang dari Yaman ke Makkah dan seterusnya membawa bahasa arab di bumi Makkah.. *

*asal-usul bahasa arab adalah dari Negara Yaman… Nabi Ismail a.s. merupakan nabi pertama yang bertutur dalam bahasa arab.

Ketika Nabi Ibrahim a.s. kembali semula ke Makkah, Nabi Ismail a.s. telah pun mencapai umur yang mampu berjalan dan menolong melakukan sesuatu pekerjaan. Maka Nabi Ibrahim a.s. berkata kepadanya :

“ Wahai anakku, sesungguhnya aku lihat di dalam mimpiku bahawa aku menyembelihmu, maka apakah pendapatmu ?? ”

# perhatian !! : mimpi para nabi adalah wahyu..

“ Wahai ayahku, lakukanlah apa yang diperintahkan (Allah) kepadamu, insya-Allah engkau akan mendapatiku termasuk orang yang sabar. “

Maka Nabi Ibrahim a.s. telah bersedia dengan pisau di tangannya dan Nabi Ismail a.s. meletakkan dahinya di atas tanah, Ketika itu, turunlah wahyu dari Allah yang menyatakan bahawa telah berjaya ayah dan anaknya itu dari ujian Allah yang sangat berat. Lalu Allah menggantikan Nabi Ismail a.s. dengan seekor sembelihan.. Kerana itulah Nabi Ibrahim digelar Khalilullah (kekasih Allah) lantaran kecintaanNya kepada Raja segala raja.

Sahabat ana sekalian, kisah ini memang dah banyak kali kita dengar dan baca dari sumber yang banyak. Tapi di sini, ana nak kita teliti secara mendalam kisah agung ini.

Apakah perasaan seorang isteri ditinggalkan suami, dengan anak yang masih kecil di pangkuan, ditinggalkan di tempat yang tiada hidupan ?? Ok la, bayangkan sepasang suami isteri dan seorang anak kecil bermusafir menaiki kereta, kemudian bila sampai di tempat yang tiada orang, tiada kedai dan makanan, si suami suruh isteri dan anak kecil itu keluar dari kereta, lepas itu si suami memandu kereta meninggalkan isteri dan anaknya.. Mesti si isteri akan takut, bimbang, bagaimana untuk hidup selepas ini..

Beberapa tahun kemudian, si ayah kembali ke tempat di mana isteri dan anaknya ditinggalkan. Dia mendapati anaknya sudah pun besar. Tiba-tiba, dia nak sembelih anak dia sendiri.. Si anak telah lama ditinggalkan ayahnya, terdapat kekosongan kasih sayang seorang ayah di hatinya, bila ayahnya kembali kepadanya, anaknya bakal disembelih.. Kalau manusia biasa diuji sebegini, nescaya si anak akan membantah sekeras-kerasnya, dan mungkin tidak menghormati apatah lagi menyayangi ayahnya..

Tapi subhanallah, ujian yang sangat berat ini Allah timpakan ke atas Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s. yang sangat taat akan perintahNya. Nabi Ismail a.s. diperintahkan untuk disembelih dalam keadaan Baginda tidak pernah melakukan dosa kepada Allah, malah Baginda memberikan semangat dan meniupkan keberanian kepada ayahnya untuk melaksanakan amanah Allah itu.

Sahabat ana sekalian, setiap tahun kita akan menyambut dua perayaan, Eid Fitri dan Eid Adha.. Sebagai seorang muslim, kita mesti tamayyuz (berbeza) daripada mereka yang tidak beragama Islam. Non-muslim menyambut perayaan mereka dengan tarian,nyanyian dan perkara yang melalaikan. Kita perlu menghayati dan menjiwai roh Eid Adha itu sendiri. Tatkala kita menyembelih binatang korban, kita bayangkan kisah Nabi Ismail a.s. , Kita bayangkan betapa beratnya ujian Allah kepada mereka, Kita laungkan kalimah takbir dengan penuh rasa ketundukan dan ketaqwaan, kita bersyukur kerana kita mengikuti sunnah yang mulia ini, kita berdoa agar sunnah ini sentiasa dihidupkan dari generasi ke generasi, kita memohon pertolongan Allah agar diberikan kekuatan dalam menempuhi ujian Allah dan berjaya sebagaimana Nabi Ibrahim a.s dan kita bercita-cita untuk duduk semeja dengan para nabi a.s. di syurga kelak.. Insya Allah. Wallahu ‘alam..

Rujukan :

- Al-Mustafad min Qasasil Qur’an (Dr. Abdul Karim Zaidan)

- Surah As-Saaffat ( ayat 100-108)






0 comments: