Thursday, November 19, 2009

Muhasabahku...

Bismillah.. dengan nama Allah, ana memulakan penulisan ana yang sudah agak lama tidak diupdate. Hmm.. Dalam bulan yang lepas, ana berkesempatan mengunjungi pesta buku antarabangsa Yaman yang diadakan selama lebih kurang 2 minggu. Tahun2 sebelum ni, ana pernah merasai suasana pesta buku di Malaysia.. Alhamdulillah, sambutan di Yaman ni memang meriah… Rambang mata pula bila nak pilih buku.. Ada pelbagai jenis buku yang datang dari seluruh pelusuk Negara Arab.. Akhirnya kita terpaksa menempuh dua cabaran..

1. Membelanjakan duit yang banyak untuk membeli buku..

2. Membaca buku dari kulit ke kulit..*

*merupakan cabaran yang sangat berat…

pesta buku di Yaman..

Halaqah Qur’an pada setiap pagi yang dijalankan sempena Program Tatbiq (praktikal) telah pun selesai.. Bila ana tasmi’ depan Amir (ketua) Halaqah, banyak lagi kesalahan-kesalahan yang dilakukan dalam bacaan Al-Qur’an. Tajwid.. makhraj huruf dan lain-lain lagi.. Walaupun kita dah lancar dalam bacaan, tapi kadang-kadang ada perkara yang kita tersalah. Jadi kita perlu belajar dan memperbaiki bacaan kita sampai kita mati.. Ilmu kita tidak akan cukup..



Cuaca semakin hari bertambah sejuk.. dikenal pasti suhu pada waktu pagi serendah 6 ⁰C. Memang payah untuk bangun berjemaah Subuh di Masjid. Sentuh air sahaja sekaligus tangan menjadi kebas.. Apatah lagi kalau mandi pagi-pagi.. Memang azab..

Sekarang ni kita sudah pun berada di dalam bulan Zulhijjah. Bulan di mana disyariatkan ibadah haji di dalamnya.. Yaman merupakan jiran sebelah Negara Arab Saudi.. Barangsiapa yang berkemampuan menunaikan haji, wajib baginya melangsaikannya. Niat ditanamkan sedalam-dalamnya untuk menunaikan haji seberadanya ana di Yaman ini. Rasa rindu untuk melihat ka’bah yang selama ini kita menghadapnya di dalam solat, menziarahi makam Nabi s.a.w., melihat dan menghayati perjuangan Rasulullah s.a.w dan para Sahabat radiallahu ‘anhum sehingga hari ini kita menikmati ‘buahnya’ . Alhamdulillah.. Doakan ana berkesempatan menunaikan haji semasa dalam perantauan ini.

Ana teringat satu kata hikmah yang ana tak pasti dari mana ana dengar. Kata hikmah itu lebih kurang begini :

“lihatlah siapa yang di bawah kamu dalam urusan dunia,

lihatlah siapa yang di atas kamu dalam urusan akhirat..”

Kadang-kadang mungkin kita ada rasa diri kita kurang dari banyak sudut.. mungkin muka kita tak secantik @ sekacak kawan kita, kita tidak sebijak orang lain,tidak mampu berbelanja sebagaimana kawan kita dan macam lagi perkara.. Semua ini termasuk dalam urusan dunia. Sepatutnya kita lihat dan bandingkan diri kita dengan mereka yang kurang sempurna daripada kita. Ada orang tidak mampu melihat, terpaksa mengemis di jalanan, cacat anggota badan dan macam-macam lagi ujian yang Allah timpakan atas mereka. Alhamdulillah kita ini ada penglihatan, boleh membaca, tiada kecacatan, sihat tubuh badan, ada peruntukkan ibubapa untuk belajar dll. Kita patut bersyukur sangat2..

Dalam urusan akhirat (ibadah) pula, terdapat orang yang rasa sudah memadai dengan amalan-amalan fardhu ataupun cukup sekadar membaca Al-Qur’an sehari semuka dll. Mungkin ada orang berkata :

“Aku baca Al-Qur’an sehari semuka cukup la tu.. Lagi bagus daripada

mamat tepi-tepi jalan yang tak sentuh Qur’an langsung…”

Memang benar kata orang itu, tapi kita sepatutnya membuat perbandingan diri kita dengan mereka yang lebih kuat beribadah daripada kita. Seorang muslim, semakin hari semakin bertambah kebaikan dirinya. Kalau kita rasa cukup sepertimana kata orang tadi, mungkin suatu hari nanti Mamat jalanan tu tidak menunaikan 3 waktu solat fardhu, maka orang tadi ada kebarangkalian untuk meninggalkan 2 atau 1 waktu solat fardhu. Ini pula katanya nanti:

“Aku tinggal satu waktu solat je.. lagi bagus dari mamat jalanan yang tinggal 3 waktu..”

Nampak tak kesan buruknya ?? Kalau kita lihat sirah bagaimana para sahabat berlumba-lumba dalam beramal. Masing-masing cuba meningkatkan ibadah mereka setiap hari. Lihat sahaja kisah Abu Bakar As-Siddiq dan Umar r.a. berlumba-lumba dalam bersedeqah. Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Umar r.a.

“ Apa yang kamu tinggalkan untuk anak dan isterimu ? “ tanya Rasulullah s.a.w kepada Umar r.a.

“ Aku tinggalkan sebilangan kecil harta untuk mereka.. “ jawab Umar r.a.

Rasulullah s.a.w. bertanya soalan yang sama kepada Abu Bakar As-Siddiq r.a. dan inilah jawapan Abu Bakar r.a.

“ Aku tinggalkan Allah dan Rasul-Nya untuk mereka “

Kita bayangkan betapa hebatnya mereka dalam meningkatkan amal ibadah mereka. Allah berfirman di dalam Al-Qur’an :

( فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَات )

“ Maka berlumba-lumbalah kamu di dalam kebaikan” (Al-Baqarah : 148)

Oleh itu, marilah kita bersama meningkatkan amalan harian kita kepada Allah dengan menjaga amalan fardhu dan membiasakan diri dengan perkara sunat supaya kita semakin hampir dengan Allah, kita mengabdikan diri kita sepenuh hati kepada Allah, kita sayang ummi, abah dan adik beradik kerana Allah,kita hormati guru, ustaz dan orang yang lebih tua kerana Allah, kita belajar ilmu dunia dan akhirat agar kita menjadi orang yang lebih tawadhu’ dan mengamalkannya. Mudah-mudahan kita dimatikan dalam Husnul Khatimah (pengakhiran yang baik) dan seterusnya bertemu di syurga Allah bersama para Nabi, Sahabat dan orang-orang soleh. Insya-Allah. Amin.. Akhir kata, wallahu ‘alam.. ada kekurangan, boleh dikomen dan ditambah, ada kesalahan harap diperbetulkan. Jazakumullah..

0 comments: