Sunday, February 28, 2010

Mari Tadabbur

Bismillahir Rahmanir Rahim..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, setinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Illahi. Selawat dan Salam ke atas Muhammad s.a.w., Nabi akhir zaman, penghulu segala Nabi, dan Nabi kita semua.

Kali ini, ana mengajak kita semua untuk mentadabbur beberapa ayat Al-Quran supaya menjadi petunjuk dan pedoman kita dalam mengharungi ujian di dunia ini.

Allah s.w.t berfirman :

“ Pada hari itu, orang-orang yang berdosa ingin sekiranya dia dapat menebus (dirinya) dari azab dengan anak-anaknya, dan Isterinya dan saudaranya, dan keluarga yang melindunginya (di dunia), dan orang-orang di bumi seluruhnya, kemudian mengharapkan (tebusan) itu dapat menyelamatkannya.

Sama sekali tidak !! sesungguhnya neraka itu api yang bergejolak, yang mengupaskan kulit kepala, yang memanggil orang yang membelakangi dan yang berpaling (dari agama), dan orang yang mengumpulkan harta benda kemudian menyimpannya (tidak keluarkan zakat),

Sesungguhnya manusia diciptakan dengan sifat suka mengeluh, Apabila ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah, dan apabila mendapat kebaikan (harta) dia menjadi bakhil.”

Surah al-Ma’arij : 11 -21

Sahabat sekalian,

Ayat ni memberi gambaran kepada kita tentang perihal mereka yang akan diazab di akhirat kelak. Allah mengunakan kalimah ‘mujrim‘ yang bermaksud orang yang melakukan dosa. Ia bersifat umum. Muslim dan Kafir boleh tergolong dalam golongan ini.

Bagi mereka yang sudah bergelar ibu dan ayah, tentu anak-anak merupakan kebanggaan mereka berdua. Anak-anak disayangi, dicukupkan segala keperluan, diharapkan anak-anak dapat menjaga mereka berdua di hari tua. Anak-anaklah permata keluarga dan bukti cinta ibu kepada bapa dan begitu juga sebaliknya.


gambar hiasan..

Bagi seorang suami, isteri adalah teman hidup yang sangat disayangi. Saling sayang-menyayangi, susah senang rumah tangga diatasi bersama, Suami berpenat lelah memberi nafkah kepada isteri, manakala isteri pula mentaati dan menjaga makan minum suami. Untuk suami, isterilah syurganya..

Masa kecil, adik-beradik adalah sahabat kita yang paling rapat.Bermain bersama, makan, belajar. Kadang-kadang gaduh, kena marah sekali. Tapi itulah yang manis. Apabila sudah dewasa, kita minta tolong dari adik-beradik dari sudut kerja, kita ziarah, kadang-kadang pinjam duit. Seronoknya ada adik-beradik..

Keluarga ataupun kaum kerabat, merupakan salasilah asal kita. Dari moyang ke atuk, kemudian ke ayah, seterusnya kita, turun lagi sampai ke anak, cucu dan generasi seterusnya. Bagi orang Arab, mereka ada kabilah. Kabilah ini yang melindungi ahlinya jika berlaku masalah kecil ataupun besar. Pernah berlaku peperangan antara kabilah yang berpunca dari pertelingkahan 2 orang budak kecil. Ini menunjukkan betapa hebatnya keluarga akan melindungi kita.


gambar keluarga..

Sahabat yang dirahmati Allah,

Pada hari pembalasan, orang yang akan diazab sanggup dan sampai hati untuk mengorbankan anak-anak, isteri, saudara, kaum kerabat hatta seluruh manusia di dunia ini demi menyelamatkan dirinya dari diseksa Allah. Padahal dia sangat menyayangi mereka semua ketika di dunia dahulu. Lihat, betapa manusia pentingkan diri sendiri di sana. Ini kerana mereka berdepan dengan azab yang hebat dan ketakutan yang sangat dahsyat.

Walaupun dia bertindak sedemikian, Allah tidak memperkenankan hajatnya. Tebusannya ditolak bulat-bulat. Kita akan diberi balasan berdasarkan amalan kita sendiri. Tidak ada orang boleh menanggung dosa orang lain. Neraka Allah sangat mengerikan. Tidak terlintas di fikiran manusia. Ia adalah tempat kembalinya mereka yang tidak mengambil syariat Allah. Dalam urusan hidup, dia mengutamakan kehendak dirinya lebih daripada kehendak Allah.

Dia suka mengumpulkan harta, kumpul banyak2. Namun bila tiba waktu untuk bayar zakat, dia menahan hartanya. Macam-macam alasan diberikan. Sekali-sekala diminta tangguh. Ini kerana dia melihat dari sudut material semata-mata. Dari sudut yang lain dia abaikan. Dari sudut pahala, dari sudut pembersihan jiwa dan macam-macam sudut lagi.

Apa yang ana nak fokuskan di sini, tentang mereka yang sanggup gadaikan orang-orang yang disayangi untuk kepentingan diri sendiri demi dibebaskan dari azab api neraka. Ana ulang perkataan, orang-orang bukannya barang-barang. Kalau barang yang disayangi pun kita agak susah nak korbankan masa di dunia ni apatah lagi orang yang kita sayang. Tapi semua ini akan berlaku di akhirat kelak. Janji Allah itu benar.

Marilah kita sama-sama muhasabah kembali. Adakah kita termasuk dalam golongan orang yang berdosa.. orang yang berpaling dari agama, dan orang yang tidak mengeluarkan zakat.. Insya Allah, kita doa agar kita tidak tergolong dalam golongan ini. Mudah-mudahan kita dipermudahkan urusan di akhirat nanti. Wallahu ‘alam.. sama-sama kita perbanyakkan tadabbur ayat2 Allah.. Wassalam..

0 comments: