Tuesday, February 2, 2010

Minatku...

Bismillah...

Baru-baru ni ada satu sms dari Malaysia sampai padaku.. Sms dari seorang junior sewaktu di bangku sekolah dulu.. Bangga juga la dapat jadi senior dia sebab ayahnya seorang Ustaz yang selalu muncul di kaca tv, menyampaikan ilmu agama di mana sahaja.

Sms yang bertanyakan khabar dan terdapat satu permintaan.. Permintaan untuk menulis skrip cerita… untuk dimanfaatkan di tanah air. Ketika itu ana agak tersentak, teringatkan zaman ana bergiat aktif dengan seni lakonan dan menulis skrip.. Sekarang ni dah lama tak kerah otak ni untuk mereka cerita ataupun menulis skrip.

Kerana terlalu minat dengan seni ini, ana pernah menghantar skrip rekaan ana sendiri di dalam satu peraduan yang dianjurkan oleh IKIM.fm . Peraduan menulis skrip drama TV dan Radio. Tapi itu 5 tahun yang lalu.. Namun ana tidak tahu apa keputusan peraduan itu. Ana rasa ana kalah.. lagipun syarat2 menyertai peraduan itu tidak dapat ana penuhi.. Umur ana masa tu 17 thn sedangkan syarat penyertaan ialah 23 tahun ke atas. Sekarang kalau ana join pun, tak cukup umur lagi. Ada juga syarat2 lain yang ana tak lepas..

Sebelum ni, Ana pernah bercita-cita nak jadi pelakon.. Hmm… tu dulu la.. Tapi title pelakon (majoritinya) tidak menjaga batas-batas agama. Sentuh orang yang bukan mahram, Dedah aurat.. Katanya kami berlakon je.. bukan btul2.. Kami berlakon dedah aurat, zina dll dengan harapan penonton ambil pengajaran dan menjauhi perkara itu.

Tapi sebenarnya pelakon itu sendiri telah buka aurat, berpelukan, buat adegan zina dll.. Pastu kata “ jangan tiru kami..” Hmm.. memangla berlakon, tapi masa berlakon tu, malaikat tak catat amalan ke?? Boleh ke nak jawab dengan Allah “ kami berlakon je..” Adakah hujah itu kuat?? Fikir baik-baik dan rujuk ulama’. Dalam bidang ini juga, ulama’ berperanan.

tgh prepare soundtrack untuk lakonan...


Hmm.. Rasa banyak benda yang mampu ana buat untuk seni ini berbanding perkara lain. Ana pernah sanggup tak tidur malam demi menyiapkan rakaman suara untuk lakonan pada Hari Penyampaian Hadiah Tahunan Sekolah ( Hari Ihtifal ). Hari yang dihadiri oleh semua Ibubapa, Guru-guru dan juga tetamu kehormat. Tapi kalau untuk study, tak pernah ana buat begini. Kebiasaannya ana berpuas hati dengan hasilnya, respon dari penonton juga agak memuaskan.

Tapi perkara yang paling buat ana rasa seronok sehingga kini ialah terdapat beberapa orang junior ana yang meneruskan seni ini. Masing-masing melatih adik-adik baru untuk menceburi bidang seni. Silaturrahim juga terjalin. Kadang-kadang ada buat jamuan makan, qiamullail dan macam2 lagi. Dan junior yang hantar sms itu juga termasuk dalam kalangan mereka ini. Namun semua ini tidak akan tercapai tanpa bantuan dari sahabat seperjuangan ana yang lain dan izin dari Allah s.w.t. Alhamdulillah..

Jazakallah akh yang menghantar sms. Mudah-mudahan generasi yang masih tinggal di Hira’ dapat mendalami seni ini dengan meminta pandangan mereka yang pakar dan mempunyai pengiktirafan . Agar kita dapat menyebarkan Islam dengan cara yang lebih kreatif. Kalau ana dulu, tiada siapa yang memberi tunjuk ajar secara langsung. Harap antum lebih hebat lagi. Insya Allah.

Akhir kalam, Mungkin jika ada kesempatan, ana akan selitkan contoh-contoh skrip hasil tulisan ana dalam post-post akan datang. Wallahu ‘alam


satu babak lakonan. Hm.. tu bukan perempuan.. tapi lelaki..

4 comments:

HiJau said...

hoyeh.. teater mmg bes.

ana paling minat skrip nta yg "50 tahun Hira" (mase karnival 05 kot),, semat2.. hoho..

Nuh Zuleffendi said...

Wah...senyap2 je...bleh la kongsi2 skrip2 2...
Btw,ust zaharuddin ada ulas isu lakonan dan pelakon...

Ramadhan Aldin said...

akhi anas teruskan minat yang allah anugerahkan.. ana cadangkan akhi anas boleh post skrip dalam blog akhi ini...cam citer pendek..

Ibnu Roslan said...

subhanallah..rindu teater akh..moga terus thabat..doakan ana juga