Monday, October 11, 2010

Ikhlas vs Dendam

Terdapat 2 orang beradik di dalam sebuah keluarga yang kaya. Ahmad,putera sulung dan Ali, putera bongsu. Umur mereka berdua sekitar 30-an.

Mereka hidup bahagia sehingga tiba suatu hari, Ayah kesayangan mereka meninggal dunia. Sebuah dokumen harta pusaka diteliti mereka berdua. Ayah mewariskan sebuah kilang kecil dan harta yang banyak.

Mereka berdua membuat pembahagian. Ahmad, memilih untuk mewarisi kilang kecil manakala adiknya, Ali, memilih harta yang banyak.

Tahun berganti tahun, Ahmad bertungkus-lumus mengembangkan perniagaannya yang bergantung sepenuhnya pada kilang kecil yang diwarisinya. Hasil dari kesungguhannya, perniagaannya bertambah maju dan kilangnya sudah berkembang. Ahmad merupakan antara ahli perniagaan yang terkaya di kawasannya.

Manakala keadaan Ali tidak begitu baik, segala harta yang diwarisinya, dihabiskan dengan bersuka-ria, melancong sana dan sini. Semakin lama harta itu berkurang dan berkurang.


Ali mula terdesak. Tidak tahu hendak bergantung pada siapa. Ali teringat akan abangnya, Ahmad.

Maka terjadilah sebuah dialog antara 2 beradik itu di pejabat Ahmad.

Ali : Abang, maju ye syarikat abang sekarang.

Ahmad : Alhamdulillah, usaha tangga kejayaan. Ha Ali, apa hajatnya ke mari ?

Ali : Begini abang, boleh tak abang beri sedikit daripada kekayaan abang tu kat Ali. Ali perlu duit sekarang.

Ahmad : Oh, bukan Ali dapat harta yang banyak ke dari warisan ayah ??

Ali : Ye tapi… hmm… dah abis.

Ahmad : Dah abis ?? Ali buat apa dengan harta tu ??

Ali : Ali belanja la..

Ahmad : Dah, Ali tanggung sendiri hidup Ali. Abang tak nak tolong dalam hal ni. Abang punya susah-payah majukan semua ni, Ingat senang2 nak bagi kat Ali ??

Ali : Boleh la abang..

Ahmad : Takde boleh2.. keputusan muktamad. Pandai2 la hidup.

Ali : Oh.. camni ye abang kat Ali. Tengok la nanti. Selamat tinggal.

Ali beredar dari pejabat abangnya dan menenangkan fikirannya di sebuah taman. Banyak perkara yang terlintas di benak fikirannya.

“ Apa aku nak buat lepas ni ?? “ , “ Bagaimana aku nak ajar abang aku tu ?? “.

Tiba-tiba, muncul seorang lelaki tua dan menyapa Ali. Lelaki tua memberitahu bahawa dia memiliki sebuah kilang kecil dan memerlukan tenaga muda seperti Ali, untuk membangunkan perniagaannya. Bagi Ali, ia merupakan peluang keemasan untuk membalas dendam terhadap perbuatan abangnya tadi. Ali setuju.

Berpenat-lelah Ali menguruskan perniagaan dengan kilang kecil itu. Niatnya untuk membalas dendam terhadap abangnya, dijadikan pembakar semangat. Perbuatan abangnya itu perlu diajar.

2 tahun kemudian, perniagaan Ali berhasil. Ali juga menjadi antara ahli perniagaan yang terkaya di kawasannya. Sehingga tiba suatu hari, mesyuarat antara ahli perniagaan diadakan bagi melantik pengerusi Persatuan Usahawan. Ahmad, Ali dan lelaki tua itu turut hadir.

Ada yang mencalonkan Ahmad sebagai pengerusi dan ada yang mencalonkan Ali, berdasarkan kesungguhan mereka berdua. Bagi merebut kerusi itu, tercetus sebuah dialog.

Ali : Hadirin sekalian, adakah kalian mahu melantik seorang yang tidak berhati perut, sanggup membiarkan adik sendiri dalam kesusahan, tanpa sebarang bantuan pun diberikan. Adakah orang begini yang hendak dijadikan pemimpin ??

Ahli-ahli perniagaan yang lain terkejut mendengar tuduhan Ali terhadap Ahmad. Mereka inginkan kepastian pada tuduhan itu.

Ahmad : Hadirin sekalian, Semua itu benar.

Ali tersenyum. Ternyata bibit-bibit dendamnya mula terbalas. Tidak sabar untuk menunggu apa yang akan berlaku.

Ahmad : Tapi Ali.. berilah peluang untuk lelaki tua itu berkata.

Ali kehairanan. Lelaki tua itu bangun dan menjelaskan. Masing-masing memberi tumpuan.

2 tahun yang lalu…
Ali meninggalkan pejabat abangnya dalam keadaan marah. Ahmad hanya menghela nafas berfikir. Seorang lelaki tua diminta menghadapnya. Ahmad mengarahkan lelaki tua itu, menawarkan kepada Ali sebuah kilang kecil miliknya untuk dimajukan. Dengan syarat, merahsiakan perkara ini dari pengetahuan Ali.

Semua orang terpana dengan penerangan lelaki tua itu. Ahmad menghela nafas. Masa untuk membongkarkan rahsia telah tiba. Ali pula terkedu. Lututnya seakan-akan tidak mampu berdiri. Air matanya mula menitis. Perasaan dendamnya selama ini, dengan mudah dilenyapkan oleh keikhlasan abangnya. Rasa terlalu malu, berdosa.

Ali mendakap abangnya, Ahmad, memohon maaf atas segala buruk sangka, kelalaiannya selama ini. Mulai hari itu, Ahmad, dianggap Ali, seorang abang yang paling mulia di muka bumi ini.

gambar hiasan

Mesej dari kisah ini,

Kehebatan hati yang ikhlas, mampu memadamkan api dendam yang membuak-buak, dengan mudah sekali. Biarpun ianya tidak diketahui penduduk Bumi, Namun ianya terkenal di sisi Allah… Banyak lagi mesej lain dari kisah ni tapi anda semua cari sendiri.. insya Allah..

kisah ini dipetik dari khatirah (tazkirah ringkas) antara 4 rakaat tarawih di salah sebuah masjid di Yaman.. sewaktu program iktikaf.. wallahu 'alam..

0 comments: