Sunday, October 17, 2010

Tazkirah Jumaat

Bismillah.
Sedikit perkongsian dari sebahagian isi khutbah Jumaat yang lepas.

[[ Kita selaku hamba Allah pasti tidak terlepas daripada menghadapi ujian dan mehnah di dalam hidup. Apakah faedah ujian itu ??

Faedahnya, supaya dapat membezakan antara kita, sama ada kita benar-benar beriman ataupun kita hanya seorang penipu. (rujuk firman Allah, surah Al-Ankabut : 3)

Allah menguji kita, sehingga terbukti orang yang bersungguh-sungguh dan bersabar dengan semua dugaan itu. (rujuk firman Allah, surah Muhammad : 31)

Dan setiap ujian yang diberikan, rendah dan tinggi levelnya bergantung kepada agamanya. Jika kuat agamanya, maka beratlah ujian ke atasnya, begitu juga sebaliknya. Dan para Nabi adalah mereka yang paling hebat dan berat ujiannya.

Dan mereka yang bersabar, akan mendapat ganjaran yang sangat besar. Mereka ialah orang yang mengucapkan “Inna Lillah wa Inna Ilaihi Raaji’uun” di lidah dan perbuatan mereka. Mereka akan mendapat keampunan dan rahmat dari Allah, juga diberi hidayah. (rujuk firman Allah, surah Al-Baqarah : 157)

Kita tidak akan dapat masuk syurga hanya bergantung pada amalan kita, hatta Rasulullah s.a.w sendiri pun. Akan tetapi, dengan Rahmat Allah, kita bisa menjadi ahli syurga. Dan orang-orang yang sabar telah dijanjikan rahmat itu.

Berdasarkan hadis Baginda s.a.w,
ketika semua makhluq Allah berhimpun di Mahsyar nanti,

Allah berkata, “ Manakah ahli Sabar ?? “,

Maka bangunlah segolongan manusia, mereka dengan mudah dan pantas masuk ke dalam syurga. Maka para Malaikat menemui mereka itu dan berkata,

“ Kami lihat kamu semua masuk ke dalam syurga dengan pantas, siapakah kamu ini ?? “,

Maka mereka menjawab,

“ Kami adalah ahli (org2) Sabar ”
Malaikat bertanya,

“ Apa yang kamu sabarkan ?? ”
Mereka menjawab,

“ Kami telah sabar dalam mentaati Allah,
dan kami telah sabar dari melakukan maksiat terhadap Allah ”

Maka dikatakan kepada mereka,

“ Masuklah ke dalam syurga, sebaik-baik ganjaran mereka yang beramal “

Dan Allah berfirman :
قال الله تعالى: إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ

“ Hanya orang yang bersabarlah, disempurnakan pahalanya tanpa batas ”
Surah Az-Zumar : 10


Bayangkan…

Seorang mahasiswa sanggup berjaga malam, berhempas-pulas mengulangkaji pelajaran, bertanya kepada pensyarah jika tidak jelas tentangnya, ditambah dengan praktikal. Demi cemerlang di dalam peperiksaan yang bakal dihadapinya. Di kepalanya, bersinar sebuah impian dan cita-cita.

Impiannya : Mendapatkan pekerjaan yang kukuh dan gaji yang lumayan, Dan memiliki rumah dan kereta idaman. Setelah itu, berumah tangga dan bersenang-lenang dengan isteri-isteri yang jelita. Menikmati segala jenis makanan yang lazat-lazat dan berehat sepuas-puasnya tanpa sebarang kerisauan.

Tidakkah kita sedar bahawa setiap impian mahasiswa ini juga menjadi impian semua muslim, yang hanya terdapat di syurga, negeri yang kekal abadi. Kenikmatan tiada bandingannya dengan apa yang ada di dunia ini. Memiliki singgahsana, didampingi bidadari syurga setiap masa, menikmati segala juadah di syurga dan berehat sepuas-puasnya setelah berpenat-lelah beramal di dunia.

Jika kita sedar semua ini, pasti kita sanggup lakukan semua perkara. Bertanya kepada ulama’ jika tidak jelas tentang urusan agama, berusaha untuk amalkannya. Demi menjadi orang yang cemerlang dan tinggi di sisi Allah. ]]

0 comments: