Saturday, November 6, 2010

Cabaran Ulama'

Ada sebuah kisah yang dikongsikan seorang ikhwah, pada ana dan sahabat-sahabat yang lain. Kisah benar . Ambillah iktibar darinya :

Sebuah negara yang ditadbir seorang pemerintah yang fasik .Di sana, terdapat seorang ‘alim yang sangat disegani lagi dihormati (maaf, tak ingat namanya). Setiap saranannya dalam bab agama, pasti dituruti masyarakat kerana ilmu dan hujahnya yang kuat berdasarkan Al-Qur’an dan Sunnah.

Khabar tentang pengaruh orang ‘alim itu sampai ke telinga si pemerintah. Baginya, ia satu peluang keemasan demi menjayakan segala tuntutan hawa nafsunya.

Untuk menjadi sebuah negara maju(pada pandangan Barat), perlu ada pembaharuan dari segi cara pemakaian masyarakatnya. Perlu didedahkan aurat-aurat rakyatnya.Pemerintah itu sangat pantang jika permintaannya ditolak. Setiap arahannya, wajib dipatuhi. Jika ada yang mengingkari, pasti dihukum seberat-beratnya. Diarahkan polis-polis menyampaikan arahannya terhadap orang ‘alim itu.

Arahan tersebut :

Mengeluarkan satu kenyataan ataupun fatwa yang membenarkan, aurat lelaki dan perempuan dilonggarkan dan didedahkan demi mencapai kemajuan negara.

Orang ‘alim itu sangat berat menerima arahan sedemikian rupa. Beliau berfikir apakah jawapan yang patut diberikan. Jika arahan itu diterima, pasti dosa setiap orang yang mendedahkan aurat akan ditanggungnya. Jika ditolak, pasti nyawanya terancam. Fikir sedalam-dalamnya.

Keputusan dibuat. Orang ‘alim itu meminta supaya diberikan masa sehari untuk memberikan kata akhir. Terima atau tolak. Polis-polis itu setuju. Beliau terasa sungguh lega namun masalahnya masih belum selesai. Beliau menuju ke mihrab (tempat beribadah) peribadi miliknya.

Di situ, beliau bermunajat kepada Allah s.w.t supaya diberikan petunjuk dan penyelesaian yang paling terbaik baginya. Tidak jemu beliau bersolat, berdoa dalam sujudnya. Air matanya mengalir deras. Mengharapkan sebuah jawapan dari Raja segala raja.

Keesokkan harinya, polis-polis mula tiba di rumah orang ‘alim itu. Pintu diketuk berulang-kali namun tidak disambut. Mereka merempuh masuk ke dalam. Dicarinya orang ‘alim itu di setiap ruangan.

“ Dia ada di sini !! “ jerit salah seorang polis. Mereka semua menuju ke sebuah ruangan di rumah itu. Kelihatan si ‘alim masih lagi dalam keadaan bersujud di mihrabnya. Polis-polis lega kerana orang ‘alim itu tidak melarikan diri. Senang kerja mereka.

“ Sudah-sudah la tu, apa jawapan kamu ?? “ tanya polis tadi. Si ‘alim masih lagi bersujud. Mereka yang menunggu,sudah naik bosan lalu menggerakkan tubuh lelaki ‘alim tersebut. Lelaki ‘alim itu terlantar. Mereka memeriksa nadinya. “ Tiada denyutan nadi.. dia dah mati.. “



gambar hiasan



-Tamat -

Subhanallah… itulah sebaik-baik penyelesaian, yang Allah kurniakan. Mati di dalam munajat. Allah rindu akan hamba yang setia mentaatiNya. Diselamatkan dari bencana dosa. Itulah cabaran seorang ulama’… antara nikmat syurga yang membahagiakan ataupun azab neraka yang menggerunkan. Bersediakah anda menyahut cabaran itu ??

0 comments: