Tuesday, November 23, 2010

Ibadah Hati : Ikhlas

Rasanya ramai dah tahu apa itu ikhlas. Ianya jadi masalah ketika kita kurang rasa pentingnya Ikhlas dalam setiap amalan kita.

Ikhlas ni boleh difahami dengan maksud : tulen. Contoh, kalau cincin emas, ada yang emas tulen dan ada juga yang emas celup. Emas tulen sangat bernilai dan kekal keemasannya, manakala yang celup, akan tertanggal juga celupan emas itu.

Persoalannya, adakah ikhlas kita selama ini ikhlas tulen ataupun hanya ikhlas celup ?? Ataupun tak ikhlas langsung ?? Benar, Memang hati mudah berubah. Kadang-kadang kita ikhlas pada awalnya, tapi bila dipuji orang, mula timbul perasaan yang bukan-bukan. Rasa seronok orang tahu, bangga dll.

Hati kita seperti besi. Mudah berkarat jika terdedah kepada keadaan-keadaan tertentu. Jika muncul karat-karat riya',bangga, takabbur dan semua yang sejenis dengannya, ia perlu dikikis. Kita perlukan 'minyak gris' untuk buang karat-karat itu. 'Minyak gris' bagi hati ialah istighfar..

Bayangkan sepasang pengantin baru, menerima berpuluh-puluh kotak hadiah dari kenalan mereka. Setiap kotak hadiah terhias begitu menarik, warna-warni, siap dengan riben lagi. Tak sabar mereka nak tahu apa di dalamnya. Kotak-kotak hadiah mula dibuka. Apa yang ada di dalam kotak-kotak tu ?? Jeng jeng jeng...

Didapati tiada apa di dalam semua kotak tersebut. Hanya kotak hadiah kosong. Berhargakah hadiah sebegitu rupa ??

Tentulah tidak berharga. Mungkin semua kotak hadiah itu bakal disumbatkan dalam tong sampah. Pasti muncul rasa kecewa, rasa seperti dipermainkan dll. Bahkan kita lebih gembira mendapat hadiah tanpa dibalut dengan kotak yang indah berbanding situasi menimpa sepasang pengantin tadi.



lakukanlah setulus hati...

Begitu jugalah keadaan Ikhlas. Jika ibadah kita dilakukan tanpa ikhlas kerana Allah, ia ibarat kotak hadiah yang indah di luar tapi kosong di dalam. Mahukah ibadah sebegitu kita persembahkan pada Allah nanti ?? Katakan tidak !! Oleh itu, Penuhkan hadiah kita pada Allah dengan ikhlas keranaNya.

Ikhlas merupakan syarat sesuatu amalan itu diterima Allah. Nak tak nak, kita perlu berusaha untuk ikhlas dalam amalan. Agar segala penat lelah kita berbaloi dan membuahkan hasil. Hasil yang akan dituai di syurga kelak. Insya Allah.

Kita biasa dengar orang kata "ambillah benda ni, saya ikhlas". Tapi ikhlas tempatnya di hati. Kata orang itu belum tentu benar. Tapi kita perlu bersangka baik padanya kerana tiada siapa tahu apa yang ada di hati kecuali Allah. Seperti dalam lirik nasyid UNIC :

Di hati ini hanya Tuhan yang tahu...

Ana akhiri post kali ini dengan firman Allah di dalam surah Al-An'am, ayat 162-163, yang kita selalu lafazkan dalam doa iftitah sewaktu solat.

{قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ, لا شَرِيكَ لَه}

1 comments:

Ibnu Roslan said...

Satu perumpamaan yang menarik tentang kotak hadiah pengantin itu..Syukran atas perkongsian.. =)