Tuesday, November 16, 2010

Ibadah Hati : Muqaddimah

Sebagaimana yang kita maklum, tujuan kita diciptakan adalah untuk beribadah kepada Allah s.w.t . Ramai yang tahu akan kewajipan menunaikan solat, bahkan mereka dan kita telah mengerjakan solat fardhu 5 waktu sehari. Tapi kemungkaran, tidak juga tercegah. Kenapa ??

Aspek terpenting dalam ibadah yang semakin dilupakan, ialah ibadah Hati. Ini kerana hati adalah Raja di dalam diri. Bagaimana sesebuah negara itu akan teratur, aman dan bertambah maju jika hanya rakyatnya sahaja yang bekerja keras sedangkan Raja atau pemimpin mereka bergoyang kaki ??
Begitu jugalah diri kita. Hati kita juga perlu bekerja. Bahkan lebih bekerja keras daripada anggota badan lain. Sabda Rasulullah s.a.w :

[[Akan tetapi Allah s.w.t melihat kepada hati-hati kamu dan amalan-amalan kamu ]]



hati perlu bekerja...


Merujuk hadis Baginda s.a.w di atas, Allah menilai hati kita terlebih dahulu kemudian barulah amalan. Persoalannya, adakah ibadah Hati, kita berikan perhatian sebagaimana ibadah anggota badan lain ?? Dalam sebuah lagi hadis Baginda s.a.w bersabda :

[[ Taqwa itu di sini (menunjukkan ke dadanya 3 kali) ]]

Taqwa itu produk Hati. Tiada yang dapat menghasilkan produk itu kecuali hati. Dengan Taqwa, kemungkaran tercegah. Dengan Taqwa, amal ibadah kita diterima Allah. Firman Allah dalam surah Al-Maidah ayat 27 yang berbunyi :

[[ Sesungguhnya Allah menerima (amalan) daripada mereka yang bertaqwa. ]]

Kesimpulannya, kita perlu menitikberatkan ibadah Hati tanpa memandang remeh ibadah pergerakkan badan. Sebagai contoh, dalam solat kita perlu khusyu'. Anggota mana yang bertindak mencapai khusyu' ?? Tentulah hati.

Jika solat tanpa khusyu', maka matlamat utama dari solat itu sangat sukar dan boleh jadi mustahil untuk direalisasikan. Oleh itu, khusyu' adalah salah satu daripada ibadah-ibadah hati yang perlu dijaga.

Insya Allah pada post-post yang akan datang, ana akan cuba untuk huraikan sekadar yang mampu tentang ibadah-ibadah hati. Cukuplah ini sebagai muqaddimah. Wallahu 'alam. Mula gerakkan hati !!

0 comments: