Friday, December 31, 2010

2011, adik-adik kandungku...

Tidur jaga tidur jaga, Kelip-kelip mata, seolah-olah tak terasa, betapa pantas berlalunya masa . Sedar-sedar dah berada di ambang tahun 2011. Tahun baru mengikut kalendar Masihi.

Adik-adikku khabarnya sudah membesar. Memang sepatutnya begitu tapi rasa macam mereka masih kecil lagi. Masih seperti dulu. Tekaanku salah. Mereka sudah besar. Dan membuatkanku sebagai abang sulung, terasa sedikit tua (sikit je).. Kita 6 beradik (3 lelaki dan 3 perempuan).

Adikku, Nurul Ihsan. SPM sekali denganku. Kini sudah semester terakhir di Kolejnya. Manakala aku baru tertatih-tatih jejakkan kaki ke tahun 2 di Universiti. Huhu. Pernahku mengajarnya cara memandu kereta. Kini sudah bebas ber'kereta' malah pernah accident kecil. Biasalah tu. Semua orang mesti ada buat silap.

Adik seterusnya, Nurul Iffah. Masa aku SPM, dia hanya tingkatan 1. Kini, dia pula calon SPM 2011. Terkejut aku. Apa-apapun belajarlah sebaik mungkin. Gunakan cara belajar yang paling sesuai dengan diri sendiri. Cuba skor setinggi yang mampu. Ikhlas menuntut ilmu diiringi usaha seberapa mampu dan diakhiri dengan doa dan tawakal. SPM akan menentukan tempatmu di alam Universiti nanti.

Adik seterusnya, Mohamad Arif. Sekarang dah tingkatan 3. (betul ke ?? kalau silap, betulkan.) Adik yang aku selalu buatkan susu botol masa kecilnya dulu, kini sudah sama tinggi denganku. Lebih tinggi rasanya. Mungkin ini hasil keikhlasan orang yang buatkan susu tu kot. Hehe gurau je. Macam tak percaya tapi kena la terima hakikat. Nasihat abang, jadilah abang 'sulung' sementara abang di perantauan. Lelaki itu dijadikan kuat kerana tanggungjawab yang bakal dipikul.

Adik seterusnya, Nurul Izzah. Tingginya sekarang mengatasi ummi. Tahun ni, akan belajar berdikari hidup di asrama. Basuh, sidai dan lipat baju sendiri. Kena bangun awal. Kena belajar urus duit belanja. Dan paling penting, jaga hubungan dengan Allah, kakak2, kawan2 dan muallim muallimah. Harapan abang, bila Izzah balik cuti, rajin-rajinlah tolong ummi dan bukannya melepaskan rindu pada internet dan katil.

Adik bongsuku, Mohamad Anfal. Lahir ketika aku di tingkatan 1. Kini dah besar tapi masih comel insya Allah. Hehe. Kalau sebelum ni mungkin selalu bergaduh kecil dengan kak Izzah, tapi sekarang kak Izzah dah masuk asrama. Tinggal Anfal sorang-sorang dengan Ummi Abah di rumah. Nasihat abang pada Anfal, dengar cakap Ummi Abah dan jangan kuat merayau. Jaga solat dan rajin-rajin belajar.


Ok. Itu saja nasihat abang untuk kali ini. Insya Allah, abang bercadang nak bercuti di Malaysia tahun 2011 ni. Tapi itupun kalau Ummi Abah kata ok. So, tugasan korang semua sekarang :

" Pujuk Ummi Abah biar abang dapat balik Malaysia "

Hehe.. Tu pun kalau adik-adik semua nak abang balik. Kalau tanak, abang stay dulu kat sini (huhu.. sedih..) Takde la. Abang ok je. Balik ok, tak balik pun ok. Insya Allah itu je. Ingatlah abang dalam doa adik-adik. Maaf kalau ada sakit hati pada abang. Kita kosong-kosong ok ?? Assalamualaikum wbt.

0 comments: