Sunday, December 5, 2010

Ibadah Hati : Tawakal

Pergantungan hati yang benar ke atas Allah s.w.t, dalam mendapatkan kebaikan dan menolak kemudharatan dalam urusan dunia dan akhirat, setelah berusaha dan mengambil sebab. Itulah definisi Tawakal.

Mampukah seseorang yang lapar untuk kenyang jika dia hanya berehat di biliknya sahaja tanpa berbuat apa-apa ?? Tidak mampu bukan. Nak tak nak, dia perlu keluar dari biliknya, mencari makanan dan makan. Setelah itu, insya Allah dia akan kenyang.

Tiada satu perkara pun yang tidak mampu Allah buat. Allah mampu jadikan seseorang itu kenyang tanpa makan. Namun Allah lebih suka lihat kita berusaha, bekerja untuk mencapai sesuatu perkara. Kesan baiknya, kita juga yang akan dapat. Seperti dalam surah Maryam ayat 25, Allah berfirman :

وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا

Allah memerintahkan Maryam untuk cuba menggoyang sebatang pohon kurma sebagai mengambil sebab gugurnya buah dari pohon itu. Inilah pentingnya berusaha dan bekerja.

Ada sebuah hadis Rasulullah s.a.w :

عن عمر بن الخطاب قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول
لو أنكم توكلتم على الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير تغدو خماصاوتروح بطانا


Daripada Umar Al-Khattab berkata : Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : [[ Jikalau kamu bertawakkal kepada Allah sebenar-benar tawakkal, Allah akan memberi rezeki kepadamu sepertimana rezeki seekor burung, yang keluar waktu pagi dalam keadaan lapar dan pulang di petang hari dengan kenyang ]]



Di sini, ada satu kaedah penting yang kita perlu ingat. Rezeki pasti datang pada kita sebagaimana kematian. Kita yakin bahawa tiada siapa yang boleh lari dari maut, begitu jugalah dengan rezeki. Rezeki akan sampai juga pada kita walau sejauh manapun kita lari. Benar, tiada siapa mampu elak daripada menerima rezeki.

Kerna apa ??

Semasa roh kita ditiupkan ke janin di perut ibu, Malaikat telah menulis beberapa perkara yang ditakdirkan ke atas janin itu. Antaranya ialah kematian dan rezeki. Jadi yakinlah, di mana sahaja, rezeki kita sudah tertulis.

Firman Allah dalam surah At-Tholaq ayat ke-3 :

ومن يتوكل على الله فهو حسبه

Maksudnya : dan Barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, Dia akan mencukupkan (keperluannya).

Ada satu kisah menarik. Kisah Imam Ali dengan tali pengikat kudanya (tali yang diikat di mulut). Suatu hari Imam Ali ingin menunaikan solat di dalam masjid. Beliau telah meminta tolong seorang budak untuk menjaga kudanya sementara beliau bersolat.



Seusai solat, niat Imam Ali ingin memberikan 2 dirham kepada budak itu sebagai upah menolongnya. Tapi malangnya, beliau mendapati hanya kudanya sahaja yang ada. Budak tadi dan tali pengikat kudanya telah hilang. Jelaslah budak itu mencuri. Beliau ingin menunggang kudanya, namun mana mungkin menunggang kuda tanpa tali pengikat itu.

Imam Ali menuju ke pasar untuk membeli tali yang baru. Kemudian beliau terjumpa tali yang diperlukan. Diselidik betul-betul tali itu, memang benar itulah talinya yang telah hilang. Beliau membeli tali itu dengan harga 2 dirham.

"Aku ingin memberikan 2 dirham padanya secara halal, tapi dia mengambilnya secara haram. " kata Imam Ali.

- Tamat -

Perhatikan. Jika budak itu bersabar dan bersifat amanah, 2 dirham akan diperolehinya dengan cara halal.Tapi kerana dia tidak amanah lalu mencuri, 2 dirham juga habuannya. 2 dirham yang haram. Bilangan yang sama cuma caranya berbeza.

Rezeki budak itu sudah ditakdirkan sebanyak 2 dirham. Namun, dengan cara tidak halal, dia akan sentiasa gelisah, berdosa, doanya tidak dilayan Allah dll. Dengan rezeki yang halal, kita rasa senang hati, diberkati dan disayangi Allah.

Yakinilah prinsip ini :

علينا أن نعبده كما أمرنا وعليه أن يرزقنا كما وعدنا

" (Menjadi kewajipan) atas kita kita untuk menyembahNya sebagaimana kita diperintahkan, dan (menjadi kewajipan) atasNya (Allah) untuk memberi kita rezeki sebagaimana kita dijanjikan. "

Satu perkara yang penting, kita bertawakkal kepada Allah bukan dalam bab rezeki sahaja. Rujuk definisi tawakkal di atas tadi. Kita bertawakkal dalam semua perkara, sama ada mendapatkan kebaikan ataupun menolak mudharat. Seperti kita makan ubat, tawakkal untuk sihat, kita pakai tali pinggang keledar, tawakkal untuk selamat dalam perjalanan dll.

Bertawakkallah.. Wallahu 'alam..

0 comments: