Sunday, December 26, 2010

Nota rokok..

Satu hari, semasa basuh tangan selepas makan tengahari di restoran kat sini. Terbaca satu kata-kata dalam bahasa arab yang menarik. Teguran buat perokok. Tertulis di sehelai kertas yang tertampal :

" Kamu (perokok) tuntut hak kebebasan kamu untuk merokok...

Tapi kami juga nak tuntut hak kami, hak menyedut udara yang bersih... "

Sebagai ahli dalam masyarakat, kita perlu tunaikan hak-hak setiap ahli yang wujud. Contoh yang mudah kita ambil, situasi di jalan raya. Kenapa kita perlu berhenti time traffic light merah ?? Kerana kita tunaikan hak orang lain untuk bergerak.


Ada satu iklan tv yang best. Di suatu petang, ada sekumpulan remaja lelaki bermain street soccer di kawasan perumahan. Dengan keasyikan mereka bermain, satu rembatan kuat dihayunkan. Bola itu melambung lalu menyebabkan tingkap sebuah rumah pecah.

Mereka di situ ketakutan. Risau. Salah seorang daripada mereka, memberanikan diri bertanggungjawab di atas kesalahan mereka. Pintu diketuk. Seorang makcik tua muncul di pintu. Makcik itu tenang saja. Malah menjemput lelaki itu masuk rumah.

Dia dihidangkan secawan kopi dan sebatang rokok. Setelah itu, bola dipulangkan dan lelaki itu beredar seolah-olah tiada apa yang berlaku. Kemudian di akhir iklan itu terpampang :

" Rokok Membunuh "

Motif iklan, nak menyampaikan bahawa makcik tua itu sebenarnya ingin memberikan mudharat kepada lelaki tadi dengan memberi rokok.

Wallahu a'lam. Jadikan tahun 2011 yang bakal menjelang tiba ini, satu titik mula untuk berhenti merokok bagi yang terbabit dalam masalah ini. Mungkin boleh rujuk doktor2, bekas2 perokok dan murabbi sebagai langkah permulaan.

Ingat !! Rokok membunuh. Rokok merosakkan dan mencemarkan. Merokok itu haram.
Alhamdulillah, aku bukan perokok dan insya Allah tidak akan merokok... never a smoker and won't be..

Atas belas kasihan terhadap sahabat2ku yang merokok, aku menulis...

try buka video ni : http://www.youtube.com/watch?v=mMW7Acj13LE&feature=related

0 comments: