Sunday, December 19, 2010

Sepenting A.B.C

Bismillah. Alhamdulillah.. dengan izin dan inayahNya, dapat juga ana cuba untuk konsisten dalam meng'update' blog. Walaupun ana tak pasti dan yakin yang, ada tak orang yang sudi baca tulisan ana. Allah lebih mengetahui.

Tapi insya Allah, ana tetap akan terus menulis. Mungkin post-post di blog ini tahap dan levelnya boleh dikatakan rendah. Ana rasa ini kelemahan ana. Buat masa ni, masih rasa tidak yakin untuk kupas sesuatu yang besar, misalnya permasalahan dalam berdakwah, politik, isu-isu semasa dll.

Tentang itu, doakan ana diberikan ilmu, kemampuan serta keyakinan untuk mengupas isu-isu sebegitu pada masa akan datang. Amin insya Allah. Satu perkara kita perlu ingat, ramai orang gagal dan berubah ke arah yang kurang baik kerana mereka tidak mengendahkan aspek-aspek asas @ level rendah.

* * *

" Aku ikut tarbiyah dah lama, tak perlu la nak belajar lagi pasal aqidah.. "

" Anta ni selalu cakap pasal ikhlas dan ibadah hati je... tu kan kita dah belajar time form 1. Tak usah kita ulang. Masa makin singkat. Sekarang ni, kita perlu fokus nak bina daulah. "

* * *

Ini antara contoh (yang ana reka) yang mungkin berlaku di kalangan kita sendiri. Kalaupun ia tidak pernah dituturkan dengan lidah, barangkali pernah tersinggah jauh di lubuk hati.

Benar. Ada segelintir orang yang hebat ceramahnya, mantap ilmunya, ramai pengikutnya tapi dalam masa yang sama, ramai juga orang yang berasa hati dengannya kerana kurangnya akhlak dan adab. Tiada tazkiyah diri. Dirasakan dirinya hebat dan dakwahnya berjaya. Timbullah tunas-tunas takabbur. Padahal Iblis dilaknat Allah kerana sifat takabbur itu.

gambar hiasan

Ada juga orang yang semangat berdakwah kepada orang lain, dalam masa yang sama jiwanya tidak terisi, amalnya tidak setimpal dengan keperluan rohani, kesannya pabila diri sedikit diuji, dia lantas putus asa, futur dan terus meninggalkan dakwah bahkan ada yang sampai memusuhi dakwah. Na'uzubillah..

* * *

Bagaimana kita ingin membaca, menulis surat ataupun mengarang novel jika kita tidak menggunakan huruf ABC (A to Z) apatah lagi jika kita tidak kenal apa itu huruf ABC ??

Sedar tak sedar, kita masih lagi gunakan asas ABC yang kita belajar sewaktu tadika dulu. Tidak ada seorang pun, hatta Profesor Universiti yang hebat tesisnya tapi lupa asas huruf ABC. Begitu juga dengan nombor-nombor. Jadi, pentingkah kita menguasai asas-asas itu, lantas menggunakannya setiap masa ?? Penting bukan...



* * *

Kita lihat bagaimana Rasulullah s.a.w mendidik para Sahabat di Makkah. 13 tahun sahaja demi membina asas kefahaman yang benar dan Iman yang kukuh. Kesannya hatta kita di Malaysia menerima cahaya Islam.

Dan pada tahun 1924, Khilafah Islamiyyah jatuh. Sebab apa ?? Sebab umat banyak penyakit. Tamakkan harta, kuasa, tidak berakhlak, hati kotor dan macam-macam lagi. Umat yang berpenyakit tidak layak memimpin dunia. Ini hikmah di sebalik kejatuhan itu.

Kesimpulannya, perkara yang dirasakan rendah dan tiada standard ni la merupakan antibodi, yang akan melawan segala penyakit hati dan jiwa. Ia juga merupakan satu sumber tenaga yang akan memacu kerja-kerja dakwah kita dengan lebih laju. Malah ianya antara sebab kita thabat di jalan ini.

Akhir kalam, Jangan pandang lekeh. Berikan tanbih (perhatian). Pastikan ia sentiasa bertakhta di minda dan di hati sebagaimana huruf ABC tadi. Wallahu 'alam...

2 comments:

sipenulis said...

syukran..tersentuh ana...kadang2 kite lupe dan leka...tajdid iman kan penting..

unais said...

afwan.. sama2 kita saling nasihat-menasihati.. i.Allah