Sunday, December 12, 2010

Tinggikan target

Situasi 1 :

Man, camane keputusan exam lepas, ok tak ??

Okla, ada 4 subjek gagal. Kena ulang tahun la aku.. huhu

Ala.. biasala tu, ramai je ulang tahun.. hehe

Situasi 2 :

Nas, camane keputusan exam lepas, gempak tak ??

Alhamdulillah, semua lulus. Insya Allah dapat naik tahun.

Pergh !! mantap betul anta.. lulus bersih..

* * *

Perbualan seperti di atas boleh dikatakan selalu kita dengar. Tapi ada satu kekurangan dan kelemahan yang kita perlu ubah. Kelemahan dari segi meletakkan target.

Keadaan kita sekarang, lulus bersih semua subjek dianggap sesuatu yang 'luar biasa'. Malah terpaksa ulang tahun telah menjadi 'fenomena biasa' bagi majoriti pelajar. Perkara sebegini lebih kepada mahasiswa di Timur Tengah (mengikut pemerhatian ana).


Bukan lagi target mereka untuk lulus semua subjek, tapi targetnya untuk dapat naik tahun sambil membawa 'hutang' subjek-subjek yang gagal. Ini kerana terdapat sebahagian universiti yang membenarkan para pelajarnya naik tahun walaupun 2 atau 3 subjek gagal dengan syarat ianya hutang (perlu diluluskan).

Antara alasan yang kita berikan : " bahasa arab susah " , " orang arab blh la, kuat ingatan " tapi hakikatnya kita kurang bersungguh, suka study last minute, malas, banyak buang masa dll.

Sepatutnya kita jadikan gagal dan ulang tahun ni sesuatu yang 'luar biasa' dan fenomena lulus cemerlang itu sesuatu yang biasa. Tapi sekarang keadaan terbalik. Orang yang cemerlang dikira Ghuraba'. Hm.. jadilah Ghuraba' !!

Kalau kita gagal beberapa subjek, terpaksa ulang tahun setelah kita berusaha, ini kehendak Allah. Cuma jangan sesekali meletakkan target yang rendah. Tinggikan target kerana semakin tinggi target, semakin tinggi yang kita dapat. Jangan mudah berpuas hati dengan keputusan exam yang kita dapat.

Tanya diri kita. Bila kita main game counterstrike sebagai sniper. Apa yang kita target ?? Target kaki ?? Tangan ?? Perut ??

" Apa barang target perut. Kita target kepala la. Baru headshot. "

Memang tembak perut, musuh akan mati tapi bila kena kepala, kepuasan tak terhingga. (ana jarang main game ye..) Praktikkan ia dalam menentukan target kecemerlangan.

Finally, Tinggikan target begitu juga dengan usaha. Jangan mudah rasa cukup. Berlumba untuk jadi cemerlang. Cemerlang untuk umat dan Islam. Insya Allah. Allahu Akbar !!

0 comments: