Saturday, January 22, 2011

" Dia lebih baik daripada aku "

Menurut pemerhatian serta pengalaman ana yang sedikit ini, generasi pemuda semestinya mempunyai semangat beramal yang hebat dan paling maksima. Itu kelebihan pemuda. Senjata rahsia setiap kebangkitan.

Namun tersirat di sebalik semangat juang itu, satu penyakit yang timbul pabila berjumpa dengan ikhwah lain(baru dikenali). Penyakit, monolog-monolog hatinya :

" Ikhwah ye.. Hmm.. apa yang hebat pada dia ni ?? "

" Ni ikhwah baru.. biasa-biasa je kot.. aku lagi awal dapat daripada dia "

" Pakcik ni ikhwah lama, tapi takde amal-amal yang hebat pun. "

Dia mensyaratkan ada sesuatu perkara yang mengkagumkan pada ikhwah itu, baru dipandang tinggi. Jika tidak didapati, dirinya dirasakan lebih baik daripada ikhwah tadi ataupun kurang respect akannya.

" Dia lebih baik daripada aku " , sebuah syiar yang sepatutnya kita amalkan. Ianya bergantung kepada tahap tawadhu' dan kesucian hati kita. Setiap orang Islam yang ditemui, Kita rasakan dia lebih baik daripada kita.

Hatta terhadap muslim yang mungkin tidak jaga solat dan lakukan maksiat. Kita perlu letakkan satu persepsi bahawa, mungkin ada amalan dia yang kita tak tahu, malah ianya mungkin lebih hebat di sisi Allah daripada amalan-amalan kita.

Bila diri sendiri rasa lebih hebat daripada orang lain, itulah angin sepoi-sepoi hembusan takabur dan 'ujub dari syaitan. Lupa dirinya baik dan soleh kerana hidayah Allah. Lenyaplah ikhlas. Rosaklah amal ibadahnya. Kerna itu juga Iblis dilaknat. Rasa diri lebih mulia daripada Adam a.s.

gambar hiasan (motif : rasa hebat)

Bagi mereka yang sudah mengenali dakwah seawal usia remaja, perlulah melihat golongan yang lebih berusia daripada mereka dengan pandangan ini. Rasakan bahawa ada kerja dakwah mereka yang kita tak tahu. Malah boleh jadi ianya tidak perlu untuk kita tahu. Bak kata ustaz ana : " Tak menambah iman pun jika ambil tahu "

Ada orang tanya ana. Taqwa itu neraca bagi semua perkara dan tak mungkin kita tahu. Tapi bagaimana nak nilai amal dakwah kita ? Terima kasih sudi bertanya. So, jawapan ana semestinya kita menghukum secara zahir. Hanya itu kemampuan untuk kita menilai. Istiqamah dalam saf, Bertindak mengikut arahan, Tahap penerimaan mad'u dll.

Namun cubalah untuk letakkan bahawa " Ikhwah lain lebih baik daripada aku ". Bahkan mungkin keberadaan kita dalam saf ini, atas penat lelah dan titik peluh ikhwah tadi.

Mereka mengatur banyak perkara agar kita dapat beramal bersama mereka, tapi setelah mengenali dakwah, kita rasakan mereka seolah-olah tidak buat dakwah. Kita pandang rendah dan rasa diri hebat. Tariklah nafas sedalam-dalamnya. Banyak lagi yang kita tak tahu.

Para salafussoleh sendiri sangat menjaga amalan mereka dari diketahui orang. Amalan sunat secara sendiri dan sirri (rahsia) mereka perbanyakkan. Tapi secara zahirnya, orang tidak tahu amalan mereka. Adakah itu bermakna amalan mereka (salafussoleh) kurang dan tidak hebat ??

Ana nak tanya satu benda. Mana lebih kuat hujahnya, cth : seorang lelaki sedang memandu lalu terlanggar kereta di hadapan dan ingin membela dirinya.

Hujah 1 : " saya tak nampak awak pasang signal belok kiri. "

Hujah 2 : " saya nampak awak tak pasang signal belok kiri. "

gambar hiasan

Tentulah hujah kedua. Ini berdasarkan ilmu mantiq @ kalam. Hujahnya lebih kuat kerana dia nampak (dengan yakin) orang itu tidak pasang signal. Hujah pertama lemah, kerana dia kata 'tidak nampak' signal dan itu kesalahan dirinya. Boleh jadi signal telah diberikan tapi dia tidak perasan.

So, dalam bab ini. Hujah kita tidak kuat untuk memandang rendah amalan orang. Kita adalah orang yang mengatakan :

" Saya tak nampak pun amalan yang jadikan dia hebat. "

Akhir kata, yakinlah.. " Dia lebih baik daripada aku " Wallahu 'alam..

1 comments:

Ramadhan Aldin said...

Kalau utk muhasabah diri sndri, kita mmg patut rasa pada diri kita, kita tak cukup amal, buat je. Tp apa penilaian amal kita? tepat tak? cukup tak? betul? kalau kita nak muhasabah diri sndri mcm mana dakwah kita buat?