Saturday, March 19, 2011

Pengumuman...

Bismillah..

Insya Allah, jika tiada apa-apa yang menghalang.. Ana akan kembali ke Malaysia dalam masa terdekat ni.

Perancangannya mahu pulang bulan Ramadhan nanti, tapi kerana keadaan Yaman yang sudah diisytiharkan Darurat, kami terpaksa dihantar balik..

Apa-apa perkembangan tentang ana, akan diberitahu kemudian. Wallahu 'alam..

Wednesday, March 9, 2011

Khauf wa Raja'...

Bayangkan seekor burung yang sebelah sayapnya tidak berfungsi dengan baik, mampukah ia terbang dengan seimbang ?? Manakah mungkin.. pasti ia terhuyung-hayang.. pasti ia terdedah kepada bahaya..


Begitu juga Khauf wa Raja' (Takut dan berharap),

'Takut' yang dimaksudkan di sini ialah takut akan azab Allah. Manakala 'berharap' yang dimaksudkan ialah mengharapkan keampunan dan rahmat Allah.

Keduanya umpama sepasang sayap dalam kita beribadah. Jika keduanya tidak seimbang, kita dalam bahaya. Bahaya macam mana ??

Jika seseorang itu terlalu takut, rasa dosanya terlalu banyak dan mustahil diampunkan, takut azab Allah menyeksanya tiada henti, tanpa mengimbanginya dengan menyakini akan munculnya suatu harapan.

Kesannya, dia akan berputus asa. Lemah dan tidak bermaya. " Buat apa aku beramal ?? dosaku menggunung tinggi.. tak mungkin Allah maafkan.. Jadi, lebih baik aku berseronok puas2 sekarang sementara masih hidup..." katanya. Ini berlaku jika diberatkan sudut ketakutan itu.

Jika seseorang itu terlebih berharap, dirasakan amalan ibadahnya yang sedikit sudah memadai, dirasakan Allah pasti mengampuni dosanya walaupun ianya bertimbun-timbun, tanpa mengimbanginya dengan rasa takut kemungkinan taubatnya tidak diterima.

Kesannya, dia akan memandang keampunan Allah itu sesuatu yang sangat mudah diperolehi. Dia akan melewat-lewatkan taubatnya, dia over-confident (terlalu yakin) yang dia akan masuk syurga.

Lihat, betapa bahayanya 2 perkara ini jika tidak diimbangi.. sebagaimana seekor burung perlu mengimbangi sayapnya jika ingin terbang lurus.. Begitu juga kita jika ingin lurus atas jalanNya.

Apa yang perlu kita buat ??


Belajarlah mengimbangi 2 perkara ini. Jika rasa terlalu takut akan azab Allah, tambahkan rasa berharap akan keampunanNya. Dengan itu, kita akan berasa tenang kerana peluang itu masih terbuka.

Jika rasa terlalu yakin akan keampunan Allah, tambahkan rasa takut. Sedarkan diri bahawa keampunan itu tidak mudah dicapai. Fikirkan bagaimana jika amalan kita tidak diterima Allah. Dengan itu, kita akan lebih bersungguh dalam beramal dan menjaga keikhlasan.

Mahabbah (kecintaan kepada Allah) pula berfungsi sebagai kepala.. memandu hamba Allah menggapai redha Tuhannya. Mendekatkan kita kepada ketaatan dan menjauhkan kita dari dosa. Sepertimana tingkahlaku mereka yang bercinta.

Allah berfirman dalam surah Az-Zumar, ayat 9 :

يَحْذَرُ الْآَخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ

" Takutkan akhirat (azab di sana) dan mengharapkan rahmat Tuhannya "

Dari Anas r.a berkata, Suatu hari Rasulullah s.a.w menemui seorang lelaki yang sedang nazak, Rasulullah s.a.w berkata kepadanya : ((bagaimanakah keadaan kamu ?)). Lelaki itu menjawab : " aku takut dan aku berharap "

Maka Rasulullah s.a.w bersabda : (( Tidak berhimpun di hati seorang hamba seperti keadaan ini, melainkan Allah azza wajalla akan memberikan apa yang diharapkannya, dan memeliharanya dari apa yang ditakutkan. )) riwayat At-Tirmizi

Mari kita amalkan.. Wallahu 'alam..