Tuesday, September 20, 2011

Ada tak niat itu ??

Bismillah.. setelah kian lamanya tidak menulis, setengah tahun jugak rasanya.. Alhamdulillah berkesempatan juga ana.

Ana kongsikan pemerhatian ana terhadap satu peristiwa yang telah menggerakkan ana untuk menulis. Peristiwa itu berlaku pada hari Sabtu, 17 September lepas.

Setelah kepenatan mencari buku di Kompleks PKNS Shah Alam, ana terdetik untuk berehat sambil beribadah di Masjid Negeri. Ketika nak parkir kereta, terkejut dengan bilangan kereta yang ada di perkarangan masjid, hatta melimpah-limpah ke luar kawasannya. Ada apa ni ??

Dengan ketentuan Allah, dapat juga parkir kereta di dalam kawasan masjid. Kelihatan ramai jema'ah berselubung kain ihram dan melakukan tawaf mengelilingi replika Ka'abah. Ana pun segera ke situ.

Subhanallah... hampir 4 ribu orang menyertai Kursus Perdana Haji di bawah seliaan Tabung Haji. Tak kira lelaki perempuan, tua muda, kaya miskin, semua lapisan masyarakat turut serta.


Ana memerhati setiap wajah yang bertawaf. Subhanallah.. tak semena-mena, ana terharu dan menitiskan air mata. Melihatkan wajah-wajah warga emas yang termengah-mengah, keletihan melaksanakan LATIHAN Tawaf dan Sa'ie. Ada yang berehat sebentar, ada yang tercari-cari suami kerana terpisah, ada yang dipapah orang, ada yang ditolak dengan kerusi roda dan berbagai keadaan lagi.

Ana agak risau akan keadaan mereka dalam Ibadah Haji yang sebenar nanti. Mungkin tiada masa dan ruang untuk berehat. Tiada peluang untuk mencari orang yang terpisah. Dihimpit-himpit. Itu belum lagi jika ada orang yang pentingkan diri dan bertindak kasar ketika Tawaf dan Sa'ie. Moga Allah melindungi jema'ah Haji.


Ana cukup kagum dengan kesungguhan mereka. Biarpun dimamah usia, namun RUKUN ISLAM ke-5 itu wajib ditunaikan setelah cukup syaratnya. Mungkin ada yang akan berkata :

" Kenapa tak buat haji waktu muda ?? bila dah tua ni kan payah.. "

Ada juga kebenarannya di situ tapi bagaimana pula jika waktu muda-muda , ekonomi masih belum kukuh. Terutama golongan yang berpendapatan rendah seperti petani, nelayan dsb. Ditambah dengan faktor kos menunaikan haji meningkat setiap tahun. Akhirnya bila dah tua, baru ada rezeki dan kemampuan itu. Sebagai contoh, baru ada anak-anak yang sanggup tanggung perbelanjaan.


Bila difikirkan, kekuatan untuk mengingati suatu perkara makin berkurang tatkala umur meningkat senja. Untuk melaksanakan ibadah haji, banyak syarat dan lafaz doa yang perlu ditunaikan. Bagaimana nak menyelaraskan antara kelemahan warga tua dengan tuntutan ibadah haji tersebut ?



Ana perhatikan ada seorang nenek tua yang ditolak anak lelakinya menggunakan kerusi roda. Nenek itu hanya berpandukan tunjuk ajar dan arahan anaknya. Ana terdengar perbualan mereka :

"Mak.. kat sini kita angkat kedua tangan hadap kiblat dan takbir ye mak.. "
" sampai sini kita baca doa ini ye mak.. "
katanya lagi.

Nenek tua itu menuruti setiap tunjuk ajar anaknya. Kalaulah anaknya tiada di sisi, pasti nenek itu tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Bagaimana pula jika Haji yang sebenar (bukan latihan) nanti, dia terpisah dengan anaknya ?? Moga Allah menerima setiap kelemahan hambaNya dalam ibadah haji itu. Amin..

Allah telah menyedarkan ana. Selama aku hidup, pernah tak aku berniat untuk menunaikan RUKUN ISLAM ke-5 itu ??

Kalau pernah, masih kuatkah niat itu ?? Atau aku telah lupa dan lalai dengan godaan dunia ?? Pernahkah aku berusaha mencukupkan segala kemampuan menunaikan haji terutama aspek kewangan ?? Ataupun aku SENGAJA tidak mahu menabung agar kewajipan Haji gugur terhadapku ?? Astaghfirullah.. ampunkan daku ya Rabb..


Harapan ana agar seluruh tenaga muda yang mengalir dalam diri ini digunakan sebaiknya demi menjadi hambaNya yang taat. Terutama dalam usaha meletakkan Islam di tempat yang paling layak baginya, iaitu sebagai satu-satunya agama yang diredhai Allah. Islam itu paling tinggi !! Tiada yang lebih tinggi daripadanya !! Allahu Akbar !!

0 comments: