Tuesday, November 22, 2011

Next challenge

Sangat mencabar rasanya untuk membentuk peribadi orang lain dan dalam masa yang sama, diri sendiri lebih utama lagi. Semakin kita mendalam kenal seseorang itu, semakin banyak kelemahannya yang ditemui. Maka, kerja kita bertambah banyak dalam membentuk peribadi muslim.

Tak hairanla, kenapa ia (Dakwah) dikategorikan sebagai amalan yang terbaik berbanding amalan yang lain. Dan ia juga merupakan tugas utama para Rasul Allah. Membacakan, menyucikan dan mengajarkan. Ganjaran yang dijanjikan sangat lumayan. Memang jualbeli yang untung GILER !!

Cuma penyakit Riya' (suka orang tengok amalan kita) senang sangat datang. Tak pernah walau sekali pun kita jemput. Suka hati dia je nak datang. Ada kalanya bertenggek sekejap, ada kalanya lepak-lepak dan paling dahsyat, terus buat macam rumah sendiri. Habis huru-hara rumah (hati) kita. Bila dah bersepah, kena ada semangat dan mujahadah untuk kemas balik rumah tu seperti sediakala.



Paling pantang, bila ada orang puji ataupun bila kita perlu untuk melaporkan dan berkongsi dengan ikhwah kita, apa yang kita dah buat. Time tu, 'Ujub (rasa hebat diri) pula yang datang. Aduih.. ramai betul pendatang asing. Terpaksa minta tolong Istighfar untuk halau Si 'Ujub tu.

Tak nak la, bila di hadapan Allah nanti, Semua kerja dan titik peluh kita, Semua masa, tenaga dan harta yang kita korbankan, Allah enggan terima disebabkan kunjungan Si Riya' dan 'Ujub tadi. Padahal kerja tadi sebaik-baik amalan, tapi jadi habuk sebab penyakit-penyakit hati.


Berdasarkan perenggan pertama tadi, diharapkan ramai insan boleh mengenali ana secara mendalam. Dengan niat untuk membantu, tolonglah cari, cungkil dan keluarkan mana-mana 'nanah' yang tertanam dalam diri ana. Satu perkara yang baru ana sedar. Bila kita nampak soleh (ana rasa la, tak tahu orang lain mcmmana), Tiada orang nak beri teguran dan nasihat. Yang ada hanya pujian.. Kalau boleh, biar la seimbang.



Kadang-kadang rasa rindukan perhatian dan teguran sahabat-sahabat dan murabbi-murabbi waktu diri masih lalai dan jahiliyyah dulu. Wallahu 'alam, mungkin ini next level punya cabaran. Allah knows the Best. I'm just His slave. Anyway, I have to struggle until I meet Him. O Allah, please accept my worship. Amin.

0 comments: