Saturday, September 19, 2009

Selamat Hari Raya Eid Fitri


Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walillahil Hamd...


Marilah kita semua memperbanyakkan takbir di atas kemenangan kita menjalani Madrasah Ramadhan Al-Mubarak yang lepas..


Ana nak kongsi satu pengalaman ana waktu kecil dulu. Dulu, ana suka dengar apa je yang orang cakap dan sebarkannya kat kawan2, walaupun benda tu tak masuk akal.. So, jangan ikut perangai ana ni.. tapi tu dulu.. sekarang ni dah ok dah insya Allah.


"Anas, nak tau tak ? Kalau orang meninggal dunia Hari Raya pertama kan, dia masuk syurga.."

" oh, btul ke ?, ana nak mati 1 Syawal jugak la.. eh, tapi ana nak raya jugak.. "


-tamat-


Dan sekarang ni ana terfikir balik perbualan tu.. Kenapa pulak mati 1 Syawal masuk syurga ?? Kini, ana dapat agak kenapa.. Pendapat ana sendiri, bila kita masuk dalam bulan Ramadhan dan kita beramal bersungguh-sungguh, memohon diampunkan dosa, bertaubat.. bila tiba Hari Raya, kita telah kembali kepada fitrah.. kita telah suci bersih daripada segala dosa.. Sebab tu la orang tu kata siapa mati 1 Syawal masuk syurga.. logik2..


Bagi ana, ana tak suka dengar lagu2 raya yang sering diperdengarkan di kaca tv ataupun radio2.. Ana tak suka kerana mereka menyambut hari raya beria-ia, sedangkan mereka tidak bermujahadah di dalam bulan Ramadhan.. Sepatutnya mereka tak layak nak beraya kerana mereka tidak memahami apakah itu Eid Fitri.. Kembali kepada fitrah.. Wallahu 'alam..


Akhir kata, ana nak mohon maaf di atas segala kesalahan ana, sama ada secara sengaja atau tidak, sama ada secara sedar atau tidak sedar, di sepanjang perkenalan ana dengan kalian. Semoga kita meneruskan amalan2 yang kita lakukan di bulan Ramadhan ke dalam bulan2 seterusnya. Kun Rabbanian Wa Laa Takun Ramadhanian. Taqabbalallahu Minna Wa Minkum..

1 comments:

aspirasiku~ said...

bagaimana kalau org yg nyanyi tu beramal serta bermujahadah dengan apa yg diamalkan di bulan ramadhan?

apa pendapat anda?